Kulturní seminář aneb Poznej svět – Alíkoviny – Alík.cz

Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkovina

    Kulturní seminář aneb Poznej svět

    vydáno  •  škola · cestování · kultura · učení

    Nedávno jsem si vzpomněl na „Kulturní festival“, kterého jsem se jednou zúčastnil se školou. Představovaly se v něm různé země, dalo se tam z každé i něco ochutnat. A tak mě napadlo, co kdyby se z toho udělal předmět ve škole?

    Mapa světa, © Lara Jameson

    Ve škole v hodinách angličtiny i němčiny mám vždycky rád, když se blíží nějaké zajímavé období. Vánoce, Velikonoce, Halloween a další. Jsem zvědavý, jak to slaví v jiné zemi, co při tom jedí, jak takový čas tráví a jak ho vnímají. Částečně se takové věci dozvídám i ze zeměpisu, ale víte co? Ani v jednom toho není dost. A o dost zemích.

    Že existuje nějaký Halloween či že většina zemí světa si rozbaluje vánoční dárky ráno 25. prosince, už asi všichni známe. Ale jak to třeba mají exotičtější země jako je Brazílie? Nebo Austrálie? Madagaskar? A nemají tam třeba nějaký svátek, který my vůbec neznáme? Chodí tam děti do školy ve stejné časy a kalendářní měsíce jako my? Nebo mají prázdniny jinak? A co obědvají?

    Charakteristika předmětu

    Myslím si, že by měl existovat předmět, který by nám tyto kulturní rozdíly ukázal. Měli bychom lepší povědomí o světě, jak to funguje i jinde. A kdo ví, třeba by se nám to jednou mohlo hodit – i kdybychom tam jeli jenom na dovolenou, ne?

    Jméno předmětu

    Myslím si, že skvělé by bylo Kulturní seminář.

    Čas vyučování

    Jedna klasická hodina týdně, případně dvojhodinovka. Nejlépe někdy při odpoledním vyučování.

    Jak by se to vyučovalo

    Na začátku roku by se udělala soupiska zemí, které by děti zajímaly. Japonsko? Proč ne. Uzbekistán? Jistě. Maroko? Určitě. Šlo by o to vybrat země, o kterých toho moc nevíme, či vytáhnout z „profláklých zemí“, jako je Británie či USA, něco, co není úplně známé. Jak se liší třeba jednotlivé části země a tak.

    V rámci hodiny by se daná země a kultura v ní „osahala“. Kdo třeba v nějaké takové zemi byl, může přinést do hodiny mince, kterými se tam platí. Pokud někdo umí dobře vařit tamní jídlo, může ho přinést. Nebo se toho může zhostit učitel. Zaznít by během hodiny měla tamní hudba. Samozřejmě také místní jazyk – mohlo by se vybrat třeba pět základních slov či frází, které by se pro porovnání hledaly v každé zemi (jako je např. ahoj, miluji tě, rodina, škola apod.).

    Hodnocení

    Jelikož jde o předmět, který má zaujmout a ne úplně děsit kvůli klasifikaci, navrhuji, aby se na konci hodiny nebo na začátku té další rozdaly papíry a každý by napsal třeba pět věcí, které si o poslední vyučované zemi/kultuře zapamatoval. Co ho na ní nejvíce zaujalo. A na konci pololetí bych udělal projektovou hodinu – rozdělit lidi do skupin a každá skupina by vymyslela svou originální zemi. Inspirovat by se mohla třeba těmi probranými, různě je namíchat a tak. Jídlo z téhle, státní zřízení z tamté, podnebí a příroda úplně originální. Následně by ji skupina odprezentovala před třídou.

    Pozitiva a negativa

    Pozitiva si myslím, že by taková věc měla nezměrná. Zjistili bychom toho více o světě, jak to funguje jinde, seznámili bychom se více do hloubky s různými zvyklostmi a tak. Šlo by o to tu zemi skutečně poznat, ne si o ní jen poslechnout pár suchopárných čísel během zeměpisu.

    Negativa – jelikož by to nebyla hodina, kde je nějaké velké známkování, mohlo by se to někomu zdát jako zbytečnost, místo které by byl raději dříve doma. Také je důležité, aby takovou hodinu vedl vhodný učitel – aby se z toho nestala hodina, během které se bude dohánět to, co se nestihlo při klasickém zeměpisu.

    Autor:
    » přejít do diskuze

    Diskuze k článku  (0)

    O tomto článku zatím nikdo nediskutuje. Buď první!